
Ve druhém pololetí loňského roku se skupina pro čtenářskou gramotnost pracující v rámci MAP rozhodla podpořit žáky základních škol ve čtenářství.
V období, kdy byly školy i knihovny zavřené a děti izolované ve svých pokojíčcích, jsme chtěli ukázat, že knihy jsou dobří kamarádi a dokáží pobavit, potěšit, roztesknit i poučit.
Jak ale přimět děti, aby četly? Jak jim doporučit četbu, která by je bavila? Kdo by měl dětem knihu doporučit, aby je titul zaujal?
Zkusili jsme cestu doporučování knížek dětmi dětem. Vymysleli jsme strukturu prezentace nebo obsah „propagačního“ videa přiměřeně věku účastníků (počítalo se s účastí 1. i 2. stupně). Díky MAP jsme mohli slíbit drobnost každému účastníku projektu. Děti ukládaly zcela samostatně své prezentace nebo videa na úložiště MAP. Mimořádně podařené doporučující prezentace pak měly šanci získat finanční příspěvek na knihy do školní knihovny a budou umístěny na čtenářský kanál vytvořený na YouTube.
I přes krátké trvání bylo první kolo Vývzvy úspěšné. Zúčastnilo se jí přes padesát žáků škol z Jilemnice a okolí. Ukázala, že žáci napříč všemi ročníky ZŠ čtou rozličné a zajímavé knihy a rádi se o svůj zážitek podělí s vrstevníky.
Máme velikou radost, že více než polovinu účastníků Výzvy tvořili žáci naší školy. Dokázali, že jsou vnímaví čtenáři, šikovní grafici, dobří scénáristé i režiséři drobných videí a nápadití propagátoři knih. Navíc se svou četbou snaží pomoci i školní knihovně. A to nás těší!
Přijímací řízení na čtyřleté maturitní obory
Ve čtvrtek 17. 9. 2020 jsme už podruhé přivítali ve škole paní spisovatelku Michaelu Fišarovou. Tentokrát byla beseda věnována žákům 7. ročníků, kteří si s ní povídali o knížce Nikolina cesta, která je určena právě této věkové kategorii. Paní Fišarová vedle své autorské práce ještě učí na zkrácený úvazek na základní škole. Znalost prostředí, dětských lumpáren i skrytých trápení umožňuje mladým čtenářům se s příběhy identifikovat. Mnohdy získají i nenápadný návod, jak problém řešit.
Pro čtenáře knížky Nikolina cesta z řad našich žáků čeká v knížce i malé příjemné překvapení.
Paní spisovatelku doprovází na besedách i pan Miroslav Reil, profesionální herec, který svým školeným hlasem při čtení ukázky žáky velice zaujal.
Fotky
23. září roku 1899 byla slavnostně vysvěcena a otevřena nová budova dívčí školy. Slavnostního zahájení se účastnily všechny důležité osobnosti tehdejšího veřejného života v Jilemnici. Doba nazrála k tomu, aby se systematicky vzdělávali nejen chlapci, ale i dívky.
O sto dvacet let později, 27. září 2019, prezentovali žáci základní školy Komenského své projekty, které si během září k výročí školy připravili. Většina pátrala v historických etapách a jejich odrazech ve školním prostředí (škola v době svého vzniku za Rakouska – Uherska, škola prvorepubliková, škola protektorátní, škola v době socializmu a normalizace), na 8. třídy zbylo téma školy v současnosti a 9. B se pokusila o několik vhledů do možné budoucnosti. Během finálních příprav se tak školou míhaly dávné osobnosti počínaje hrabětem Harrachem a purkmistrem Františkem Jeriem, školu přišel zkontrolovat i architekt Vejrych a její budoucí lyžařskou tradici uctil i Bohumil Hanč. Jak se škole daří v budoucnosti, si obhlédl i první pan řídící a tvůrce unikátního mechanického betlému, pan Jáchym Metelka.
Modelky v 7. B nápadně připomínaly Natašu Golovou nebo Adinu Mandlovou, chlapci se nechali vidět v úboru připomínajícím cvičence ze Sokola. Mladší děti s obdivem hleděly na zapomenutého pionýra i modely z průřezu 60. až 70. let, které děti našly ve skříních pečlivě střežených prarodiči. Mezi modely se mihla vojenská výstroj ze 70. let.
Módu po roce 1989 připomněli komentovanou módní přehlídkou i osmáci. Byli velmi autentičtí včetně soudobých hudebních hitů. S výborným přehledem a vtipem zopakovali svým spolužákům nejnovější dějiny, připomněli oblíbené akce školy a pestrou nabídku jazyků a nastudovali i alternativní způsoby vyučování.
Letošní projekt byl opravdu unikátní v tom, že jej nepřipravovali učitelé. Ti se stali pouze průvodci a koordinátory žákovských nápadů a výtvorů. Klobouk dolů před všemi zúčastněnými, akce se opravdu povedla. Její fragmenty budou mít možnost shlédnout během třídních schůzek i rodiče, kterým patří také poděkování za pomoc s přípravou materiálů pro své děti. Poděkování také jilemnické knihovně, která poskytla dětem k projektu informační zdroje.